Arkadspel från Japan – några milstolpar

Arkadspel är något som var mycket vanligare förr, och kanske särskilt i USA. I Sverige har arkadhallar aldrig varit särskilt vanliga, även om en och annan har funnits och fortfarande finns, till exempel i Stockholm. I USA var arkadhallar betydligt vanligare när de hade sin gyllene ålder på 1980-talet och en bit in på 1990-talet innan datorspel och tv-spel för hemmabruk tog över mer och mer. Även internetcaféer där man kunde spela i nätverk (Lan:a, efter LAN= Local Area Network) var något som hade en effekt på arkadhallarnas och arkadspelens nedgång. Istället för att spela i arkadhallar började man mer och mer gå till ett internetcafé och spela datorspel tillsammans med andra.

Arkadspel har dock inte försvunnit helt och hållet. Det finns en subkultur som fortfarande jagar high scores och håller arkadspelen levande. I Japan finns fortfarande en del spelhallar kvar och där finns en annan typ av arkadspelskultur.

Japan är inte endast landet som har gott om arkadhallar. En väldigt lång rad av de arkadspel som har gått till historien som milstolpar bland arkadspel är producerade i just Japan. Många av Japans största spelföretag (men inte alla) har även sina rötter i arkadspelen, helt eller delvis. Inte minst Nintendo och Sega.

Nu tittar vi lite närmare på ett par av de arkadspel som har producerats i Japan och blivit milstolpar i arkadspelshistorien.

Space Invaders släpptes redan 1978 och utvecklades av det för allmänheten kanske ganska okända företaget Taito. Space Invaders orsakade faktiskt brist på mynt i Japan, åtminstone enligt en vanlig kuriosa som brukar omnämnas när man pratar om spelet. Exakt hur populärt spelet verkligen var är nog svårt att verkligen förstå. Det lade även grunden för många andra arkadspel i spelgenren Shoot´em up.

Donkey Kong släpptes 1980 och utvecklades av Nintendo på den tiden när Nintendo ännu inte hade erövrat hemmen med sina portabla och stationära spelkonsoler. Nintendos på den tiden unga, nyanställda stjärnskott Shigeru Miyamoto hämtade inspiration från både King Kong och Pop Eye (Karl Alfred) och gav även spelet något så ovanligt på den tiden som en bakgrundshistoria. Detta under en tid när de flesta spel var ganska abstrakta och där man oftare styrde ett föremål än en karaktär.

Mario är en riktig Alla hjärtans dag kille som försöker rädda en flicka i nöd. Om du också vill vara en sådan kille kan du med fördel klicka hem en fin present från en nätbutik. Där finns gott om fina presenter till alla hjärtans dag den fjortonde februari.

Pac Man utvecklades av Namco (numera Bandai Namco efter en sammanslagning med företaget Bandai). Det sägs att Pac Mans upphovsmakare Toru Iwatani fick idén till Pac Mans form när han åt en pizza i Tokyo. Han skar loss en slice och den cirkel med en sektor som saknades som blev kvar på tallriken gav inspiration till Pac Mans form. Det sägs även att Pac Man från början skulle hetat Puck Man, men på grund av en (befogad?) rädsla för att vissa skulle skrapa bort en bit av bokstaven “p” så att det skulle stå Fuck Man istället blev det inte så.

Related Posts

_

mts_newsonline